Wednesday, June 29, 2011

LITTLE THINGS THAT MAKE THE DEFFRENCE !!!

For the past 16 years in my work experience, I never forget the first lesson when I started my very first job!

My boss coached me how to do one technical assignment. I listened to him carefully and understood all that he said. In fact, the learning contents were really basic. He asked me to take note, but I didn’t thinking for myself “it’s so easy, why bother to write…”

Then I was on my own to do the assignment. I didn’t know where to start. I was very surprised and started to feel panic, “it should be very easy, why can’t I do it?” I tried to recall what my boss had taught me and I did remember some key contents, but I just could not put everything together. Simply, I could not figure out how to start.

Three days passed! I did not dare to ask my boss. Then on the last day of the timeline, I went into his office admitting that I could not do it as I did not remember clearly what he taught. My boss showed his disappointment but fortunately, he didn’t scold me. He coached me again and this time, made sure I noted down. After that, I came back and quickly completed the assignment.

From this very first mistake, I learned for myself three things:-

* The training is always meaningful in some ways

* We should take every opportunity to learn something new for me

* During the training, we have to take note. Sometimes we think that it’s too easy to take note, but actually, if not, it would be very difficult to recall what we have learned.

Shared by Dao Thi To Ha - Financial Controller

~ ~ ~ ~ ~ (*) ~ ~ ~ ~ ~

Trong suốt 16 năm kinh nghiệm làm việc vừa qua, không bao giờ tôi quên bài học đầu tiên trong công việc đầu tiên của mình!

Xếp hướng dẫn tôi thực hiện một nhiệm vụ chuyên môn. Tôi lắng nghe ông ấy chăm chú và hiểu hết những gì ông ấy nói. Thực tế thì nội dung hướng dẫn rất cơ bản. Ông ấy bảo tôi ghi chép lại, nhưng tôi không làm và nghĩ rằng “quá dễ, cần gì phải viết…”

Và rồi tôi phải tự làm việc của mình. Tôi không biết bắt đầu từ đâu. Tôi rất ngạc nhiên và bắt đầu sợ hãi, “dễ lắm cơ mà nhỉ, sao mình lại không làm được?” Tôi cố nhớ lại những gì xếp đã dạy mình và có thể nhớ được một số điều quan trọng, nhưng tôi không thể nào chắp nối chúng lại được với nhau. Đơn giản là tôi không biết phải bắt đầu thế nào.

Ba ngày trôi qua! Tôi không dám hỏi xếp mình. Thế rồi ngày hết hạn cũng đến. Tôi đi vào gặp xếp và thú nhận rằng tôi không thể làm được vì tôi không nhớ rõ những điều ông ấy dạy. Ông ấy thể hiện sự thất vọng, nhưng cũng thật may mắn là không trách mắng gì tôi. Ông ấy hướng dẫn lại mọi điều cho tôi, và lần này đảm bảo rằng tôi ghi chép đầy đủ. Sau đó, tôi quay về và nhanh chóng hoàn tất nhiệm vụ của mình.

Từ lần mắc lỗi đầu tiên đó, tôi học cho mình được ba điều:

* Mọi sự đào tạo sẽ đều có ý nghĩa theo những cách nào đó

* Chúng ta nên tận dụng mọi cơ hội để học điều gì đó mới cho mình

* Trong lúc học, chúng ta phải ghi chép. Thỉnh thoảng chúng ta nghĩ rằng quá dễ, không cần ghi chép, những thực ra thì nếu chúng ta không ghi lại, sau này sẽ rất khó nhớ lại những gì mình đã học.

Chia sẻ bởi Đào Thị Tô Hà – Giám đốc Tài chính

No comments: