Thursday, July 5, 2012

GENERAL MANAGER’S LEADERSHIP SUCCESS STORY – MR. MATTHEW EVERSON

My desire to start working in the hospitality industry started at an early age. I was heavily influenced by my grandfather who was a chef and my father who cooked all the meals for my family.

At the age of 15 and still at school, I decided to find a job in a restaurant on the weekends and during the school holidays. There was a very famous road in my home town that had many restaurants, so one day after school I decide to commence my search.

I started with the most famous restaurant on the street – aim high! I knocked on the door and the chef and owner of the restaurant, who was very famous, demanded what I wanted. I said I wanted to work in his kitchen to which he abruptly replied – ‘NO!’

I wasn’t deterred so continued my journey along the road, many more doors were closed in my face. To my delight eventually a lovely lady offered me a job washing dishes and cleaning the kitchen floor. I was elated. My first job at Tanzos Restaurant, specializing in South African & Hungarian food.

I went about my duties diligently and after 2 years working weekend and holidays, came to work to find a strange man standing at my sink doing my dishes! I was so upset and asked Mrs. Tanzoz what I had done wrong. She said nothing – threw me an apron and said “congratulations – you’re now the cook!”

So that’s how I entered the business and I haven’t looked back once! My belief in success is that you should always be prepared to learn the business from the bottom up and that you should never give up – no matter how many doors are closed in your face.

PS: I met the famous chef of the first restaurant I went to see that said no. After 25 years, I reminded him of the story and we both laughed at the experience – no hard feelings……
Tôi bắt đầu sự nghiệp trong ngành khách sạn từ khi tuổi đời còn rất trẻ. Niềm đam mê đó ảnh hưởng phần lớn từ ông nội tôi – vốn là một đầu bếp, và cha tôi – người thường nấu các bữa ăn cho gia đình.

Ở tuổi 15 – thời vẫn còn cắp sách tới trường, tôi quyết định tìm một công việc trong các nhà hàng vào những ngày cuối tuần và dịp nghỉ lễ. Quê hương tôi có một con phố nổi tiếng với rất nhiều nhà hàng, và rồi một ngày sau giờ tan học, tôi quyết định bắt đầu tìm kiếm niềm đam mê của mình trên con phố đó.

Đầu tiên, tôi chọn một nhà hàng nổi tiếng nhất trên phố và gõ cửa… Người đầu bếp và cũng là chủ nhân của nhà hàng đó hỏi tôi muốn gì, tôi nói với ông rằng tôi muốn một công việc làm trong bếp và ông đã thẳng thừng trả lời: “KHÔNG”!

Không chùn bước nản lòng, tôi tiếp tục cuộc hành trình tìm kiếm niềm đam mê của mình … rất nhiều cánh cửa khác đã đóng lại trước mặt tôi. Cuối cùng, một người phụ nữ đã nhận tôi vào làm công việc rửa bát và lau dọn sàn nhà bếp. Tôi thực sự rất vui và phấn khởi. Công việc đầu tiên của tôi tại nhà hàng Tanzos, chuyên phục vụ món ăn Nam Phi và Hungary.

Trong suốt 2 năm làm việc chăm chỉ vào những ngày cuối tuần và các ngày lễ tết, vào một ngày nọ tôi đến nơi làm việc và thấy một người đàn ông lạ đứng ở bồn rửa bát của tôi và rửa những chiếc đĩa của tôi. Tôi rất buồn và hỏi bà Tanzoz rằng tôi đã làm gì sai. Bà ấy không nói gì rồi ném cho tôi một cái tạp dề và nói: “Chúc mừng cậu đã trở thành đầu bếp!”

Đó là câu chuyện khởi nghiệp của tôi. Niềm tin của tôi vào sự thành công là bạn hãy luôn chuẩn bị học hỏi từ những việc nhỏ nhất đến lớn dần, bạn không bao giờ được từ bỏ cho dù có bao nhiêu cánh cửa đã đóng lại trước mặt bạn.

Tái bút: Sau 25 năm, tôi đã gặp lại người đầu bếp nổi tiếng của nhà hàng đầu tiên nơi tôi bị từ chối. Tôi nhắc ông về câu chuyện cũ và cả hai chúng tôi cùng cười lớn về câu chuyện đó – không ai cảm thấy nặng nề gì cả…

No comments: